Czy warto inwestować w dział marketingu w firmie ?

Marketing jest jednym z najważniejszych zadań firmy. O ile, w okresie gospodarki komunistycznej wystarczało jedynie wyprodukować dany towar czy zaproponować usługę, obecnie wymagane jest prowadzenie również kampanii reklamowych, które pomogą skutecznie wypromować dany produkt czy usługę. Marketing jest więc niezwykle istotnym działaniem w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa.

Inwestycja

Można śmiało rzec, że bez odpowiedniego przeprowadzenia akcji marketingowej nie uda się skutecznie uruchomić żadnej działalności gospodarczej, niezależnie czy będziemy mieli do czynienia z rynkiem lokalnym czy też ogólnopolskim. Na każdym rynku czeka nas bowiem konkurencja, a nawet jeśli jeszcze się nie pojawiła, to warto poinformować potencjalnych klientów, o otwarciu salonu kosmetycznego czy też sklepu spożywczego. Niezależnie od tego, z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia, marketing jest niezbędny. Nawet, gdy prowadzimy działalność gospodarczą jednoosobową i nie mamy większego doświadczenia w prowadzeniu akcji marketingowych, możemy sobie poradzić, dzięki wcześniejszemu przeprowadzeniu takowego planu.

Po pierwsze, powinno się wcześniej rozreklamować działalność, jeszcze przed jej otwarciem. Można byłoby więc rozdawać ulotki czy powiesić plakaty w obrębie danego rynku lokalnego na kilka tygodni przed otwarciem siedziby firmy. Do działań marketingowych jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia działalności jest prowadzenie oferty promocyjnej przez pierwsze dni jej funkcjonowania. Kiedy jednak mamy do czynienia z działalnością, która jest już przez pewien czas prowadzona, zadanie marketingowca okazuje się trudniejsze. Dlaczego?

Pewna grupa klientów ma już pewien pogląd na temat naszych produktów lub usług. Gdyby opinia ta nie byłaby zbyt pochlebna, przekonanie że jest inaczej byłoby bardzo trudne. Marketing zachęca do odświeżania marki i regularnego budowania relacji. Nie chodzi tylko o kup – sprzedaj, ale o kup – sprzedaj – wróć – kup – sprzedaj. Takie więzi powinny być budowane na wzajemnym zaufaniu. Klient powinien wiedzieć, że jest ważny dla danego przedsiębiorcy. Warto więc zastanowić się nad zbudowaniem jakiegoś programu dla stałych klientów, poprzez przyznawanie takiemu klientowi specjalnej karty rabatowej czy też punktowej, dzięki której mógłby odbierać nagrody. Stały klient powinien być w pewien sposób wyróżniony. Niektóre firmy, pozyskując dane osobowe od swoich klientów, pamięta o regularnym przesyłaniu im życzeń świątecznych czy urodzinowych, dzięki czemu firma kojarzy się pozytywnie.