Czy warto inwestować w dział marketingu w firmie ?

W każdej firmie, dział marketingowy stoi codziennie przed niezwykle ważnymi zadaniami. Zacznijmy od tego, że nie da się uruchomić skutecznie żadnej działalności gospodarczej, o ile nie zainwestujemy konkretnej sumy w marketing. Liczy się, że takie koszty mogą pochłonąć nawet około kilkudziesięciu procent kosztów inwestycyjnych, które przeznaczamy na założenie własnej firmy.

Inwestowanie w marketing

Marketing jest więc działaniem, bez którego nie udałoby się prowadzić oferty konkurencyjnej do innych przedsiębiorstw. Aby to jednak zrozumieć, należy posłużyć się jakimś przykładem, jak chociażby biurem księgowym. Ze względu na fakt, że podmiotów świadczących usługi księgowe i rachunkowe jest na polskim rynku bardzo wiele, powinny one dbać o reklamę. Marketing powinien jednak być prowadzony z głową. Powinno się więc reklamować biuro rachunkowe rzeczywiście wśród klientów, do których będziemy chcieli wyjść z ofertą. Jeśli więc mamy do czynienia z drobną, jednoosobową działalnością, funkcjonującą głównie na rynku lokalnym, nie warto inwestować kilkudziesięciu tysięcy na reklamę na rynku ogólnopolskim.

Odpowiedni marketing to taki, w którym na odpowiednim poziomie zostaną oszacowane koszty. Nie należy się zbędnie ograniczać, jeśli ma to przynieść oczekiwane rezultaty, jednak nie powinno się być także zbyt rozrzutnym, kiedy nie ma takiej potrzeby. Przy rynkach lokalnych, marketing może się ograniczyć do znanej i powszechnie stosowanej formy reklamy, a więc do ulotek, ogłoszeń w lokalnej prasie i radiu, a także „poczty pantoflowej”, a więc poleceń ustnych. Wieści o usługach na wysokim poziomie szybko się rozchodzą, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi zadowolenie z kryteriów takich, jak cena czy też krótki termin realizacji. Gdy zaś chodzi o prowadzenie działalności na skalę ogólnopolską, a nawet za granicą, reklama powinna być rozleglejsza.

Warto więc nie tylko informować za pośrednictwem ulotek i prasy, ale może warto byłoby skorzystać z reklam telewizyjnych, zwłaszcza w stacjach lokalnych, ponieważ tam emisja spotów nie będzie tak kosztowna jak przy największych stacjach. W obu przypadkach, niezawodnym i nieocenionym narzędziem okaże się internet. Marketing w sieci jest tani, szybki i pozwala w krótkim czasie dotrzeć do ogromnej liczby osób. Jeśli jednak zostanie poprowadzony nieumiejętnie, może stanowić klęskę dla firmy – opinie internautów często są powielane i powtarzane. Kiedy ktoś będzie planował zatrudnić się w jakiejś firmie i skorzystać z jej usług bardzo prawdopodobne, że komentarzy poszuka w wirtualnej sieci.